Radostné zprávy

Pozitivní zprávy, které povznesou duši a obohatí váš život!

Nová studie zjistila, že meditace vytváří výraznou síť genů proti stárnutí a zlepšuje buněčné zdraví

Sdílejte naše články a podpořte Radostné zprávy!

Čakry zdroj: Wikimedia commonsVěda v současné době dohání znalosti nastíněné ve Védách, Yoga Sutras of Patanjali a dalších starověkých textech. Lidé praktikují meditaci už přibližně 5 000 let a v průběhu této doby se prokázal její pozitivní účinek na tělo i duši. Někteří zkušení meditátoři jsou označování jako „superlidé” právě kvůli tomu, jak silně je jejich praxe ovlivnila. Studie, nedávno publikovaná v lékařském žurnálu Translational Psychiatry dokázala, že molekulární signatura lidí, kteří pravidelně meditují, je výrazně odlišná od těch, kteří nemeditují na regulérní bázi.

Jak může meditace zlepšit zdraví vašich buněk

Skupina amerických vědců provedla studii, jež probíhala v rámci pětidenního relaxačního pobytu Deepaka Chopry pořádaného Chopra Center for Wellbeing (Carlsbad, CA, USA) v OMNI La Costa Resort and Spa. K účasti ve studii pozvali ženy ve věku 30 – 60 let, které neměly žádné předešlé zkušenosti s meditací. Pak je rozdělili do dvou skupin: ty, které jsou účastnicemi Choprova relaxačního pobytu („začínající meditující”) a ty, které pouze pobývají v letovisku („rekreanti”). Tým výzkumných pracovníků vzájemně porovnával výsledky obou skupin a také žen, které pobyt již absolvovaly, spadaly do podobné věkové kategorie a pravidelně meditovaly („pravidelně meditující”). Před zahájením a po ukončení pobytu v letovisku zhodnotili zdraví všech účastnic a následně zaznamenali výsledky po jednom a deseti měsících.

K určení míry deprese, stresu, všímavosti a vitality byla použita standardní psychologická opatření. Účastníkům byla také první a pátý den studie odebrána krev.

Ačkoliv všechny tři skupiny zaznamenaly výrazné zlepšení jejich mentálního stavu, začínající meditující vykázali mnohem lepší výsledky z hlediska deprese v porovnání s rekreanty, zejména v rámci 10 měsíčního pozorování. Z těchto zjištění je jasné, že dovolená krátkodobě podporuje celkovou spokojenost člověka, ale zároveň je evidentní, že pozitivní účinky meditace trvají dlouhodobě.

Aktivita genů, které jsou nezbytné pro zvládání stresu, léčení ran a zranění, se během dovolené rapidně snižuje. Mezi ty, jejichž aktivita byla snížena během relaxačního pobytu/dovolené, patřily MME a FOXO3, což jsou geny spojené se stresem. Uvádí se, že tato studie je vůbec první, která poskytla dokumentaci o tom, že záměrný úbytek stresu může snižovat projevy FOXO3.

Vědci také zpozorovali něco, co nazývají „meditačním efektem”, kdy bylo dokázáno, že lidé, kteří regulérně meditují, disponují výraznou sítí genů s buněčnými funkcemi, které fungují proti stárnutí. Přestože dovolená často prospívá genům, které souvisejí s celkovou spokojeností, „dovolenkový efekt” se nedá udržet po celý život, protože na dovolené nemůžete jezdit pořád. Na druhou stranu „meditační efekt” se dá udržet, a to pravidelnou meditací, která vám umožní z něj benefitovat neustále.

Více studií, které prokazují, že meditace prospívá vašemu tělu a mysli





Studie, provedená Harvardovou univerzitou prokázala, že meditace obnovuje šedou hmotu mozkovou v rámci pouhých osmi týdnů. K tomuto úžasnému objevu se vědci dopracovali díky snímkům z magnetické rezonance (MRI), jež zachycují mozkovou aktivitu 16 účastníků před zahájením a po ukončení studie.

Další studie Harvardské univerzity dokázala, že meditace také dokáže zmírňovat symptomy syndromu dráždivého tračníku (IBS) a podporuje zdraví střev. Studie prozradila, že vyvoláním „relaxační odezvy”, což je v podstatě vědecký výraz pro meditaci, účastníci prokazovali zmírnění symptomů IBS a úzkosti a celkové zlepšení kvality života.

Pokud s meditací nejste obeznámení, zachovejte si otevřenou mysl a mějte na vědomí, že je to praktika vhodná pro všechny. Není zapotřebí žádné schopnosti, jde pouze o utišení mysli a dosažení vnitřního klidu. Pamatujte si, že se nejedná o zastavování myšlenek – je to o tom nechat je plynout bez toho, abyste je soudili nebo se na ně jakkoli upínali.

Praví se, že Buddhovi byla jednoho dne položena otázka: „Co jsi získal díky meditaci?” Na kterou odpověděl: „Nic! Dovol mi ale sdělit ti, co jsem ztratil: hněv, úzkost, depresi, nejistotu, strach ze stáří a smrti.”

Naučte se správně meditovat – http://www.buddhaweb.cz/meditace-klidneho-spocivani-mysli/

 

zdroj

 

© Radostné zprávy ;-)
Více:
Stáří autor: Sukanto Debnath zdroj: Wikimedia commons
Jste starou duší?

Je mnoho duší, které mají mnoho prožito a které mají mnoho zkušeností. Na své cestě ušli velký kus. O takových...

Zavřít