Radostné zprávy

Pozitivní zprávy, které povznesou duši a obohatí váš život!

Fáze půstu: Co se stane s vaším tělem?

Sdílejte naše články a podpořte Radostné zprávy!

Půst zdroj: Wikimedia commonsPůst není nic nového, ale s tím, jak se o jeho zdravotní benefity zajímá více a více lidí, roste i jeho popularita. Ať už se chystáte na svůj první půst nebo hledáte způsob jak zlepšit ten příští, existuje několik věcí, na které byste se měli připravit. Prvním krokem je zjistit si nějaké informace o různých fázích půstu. To vám pomůže se na něj jak psychicky, tak i fyzicky připravit.

Fáze půstu popsané níže vycházejí z tradičního způsobu postění, kdy se zřeknete veškerého jídla na 12 – 48 hodin nebo více a po tuto dobu pijete pouze vodu. Osobní zkušenosti se mohou lišit v závislosti na typu půstu, věku nebo zdraví jednotlivce, avšak cílem tohoto článku je nastínit, co čekat v případě, že se půst rozhodnete vyzkoušet na vlastní pěst.

Fáze 1: 1. a 2. den

První fáze trvá několik prvních dní od začátku půstu nebo přibližně 12 – 48 hodin od vašeho posledního jídla. Většinou je dobré si naplánovat, kdy a jak svůj půst začnete. Zkuste si vybrat počáteční den a čas a následně si připravte svůj rozvrh.

Jak se cítíte: Hladoví

Období, kdy tělo přechází do postního režimu, je pro mnoho lidí tím nejnáročnějším. V této fázi začnete pociťovat bolesti z hladu způsobené narušením vašeho běžného stravovacího režimu. Většina lidí, kteří půstem procházejí poprvé, začne pociťovat ztrátu energie. To může vyústit v podrážděnost a špatnou náladu. V této fázi je moudré připravit se na nedostatek trpělivosti.

Co se děje s vaším tělem: Režim nízké spotřeby energie

Během první fáze na buněčné úrovni probíhá několik procesů, které způsobují hlad a únavu. Pokud jíte pravidelně, vaše tělo pro správné fungování štěpí glukózu. Aby tělo fungovalo správně i během půstu, musí si cukr vytvořit samo, což dělá pomocí procesu zvaného glukoneogeneze. Během tohoto procesu vaše játra přetváří látky, které neobsahují sacharidy, jako kyselinu mléčnou, aminokyseliny a tuky, na glukózu. V momentě, kdy přejdete do režimu “úspory energie” se váš bazální metabolismus zefektivní a bude spotřebovávat méně energie. Tento proces má za následek snížení krevního tlaku a srdečního tepu. Je dost možné, že se v této fázi budete cítit vyčerpaně, avšak pokud to chvíli vydržíte, vaše energie se vrátí zpět.

Výhody: Psychická síla a zdravé srdce

Půst může být během těchto počátečních dní náročný, ale z hlediska psychických i fyzických výhod se vyplatí vytrvat. Psychicky se jedná o výborný způsob procvičení síly vlastní vůle. Pokud se vám podaří potlačit potřebu jíst, můžete pocítit podobnou sílu jako například vytrvalostní běžci, kteří sahají na hranice svých možností k tomu, aby uběhli jedinou míli navíc. Po fyzické stránce se jedná o výborný způsob čištění a zlepšení funkce srdce. Snížením bazálního metabolismu se z vaší krve také začnou vytrácet tuky. Tento proces prospívá zdraví srdce a snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Fáze 2: 3. až 7. den

Druhá fáze začíná na konci druhého dne a končí sedmým. V tomto momentě si můžete začínat všímat změn ve vašem vzhledu i v tom, jak se cítíte.

Jak se cítíte: Méně hladoví a energičtější

V této fázi začíná ketóza. Ketóza je kritická součást půstu, kdy tělo začíná spalovat uložený tuk jako hlavní zdroj energie. V průběhu tohoto procesu můžete přestat pociťovat hlad a únavu. Tato praxe má za sebou dlouhou historii. Mimo jiné je naprosto ideální pro hubnutí nebo k vyrovnání hladiny cukru v krvi. Nejlepší na tom je, že k započetí procesu ketózy v těle není zapotřebí půstu. Stačí jíst ta správná jídla ve správný čas. Dokonce existují i veganské verze ketogenické stravy.

Co se děje s vaším tělem: Režim spalování tuku

Pokud konzumujete stravu bohatou na sacharidy, vaše tělo přeměňuje cukr a škrob na glukózu, kterou využívá jako hlavní zdroj energie. Při půstu a ketóze jsou však zásoby glukózy velice omezené. V tomto bodě vaše tělo nemá jinou možnost, než čerpat energii z uloženého tuku, který rozkládá na glycerol a mastné kyseliny. Glycerol putuje do jater, kde se z něj vytvářejí ketony a dodatečná glukóza. Tyto ketony jsou následně využívány mozkem.

Výhody: Snížení tělesné váhy a celková očista

Spalování tuku má hned několik zdravotních výhod, a tou hlavní je redukce hmotnosti. Ketóza nám umožňuje zaměřit se na zásoby tuku, kterých by bylo těžké se zbavit i za předpokladu, že žijete zdravým životním stylem. Další výhodou spalování je jeho detoxikační efekt. Uložený tuk obsahuje toxické kovy a jiné toxiny, které by v těle mohly jinak působit neplechu. Během ketózy však tělo všechny tyto toxiny bezpečně vyloučí. Tento očistný efekt může u některých lidí dočasně změnit pleť.

Fáze 3: 8. až 15. den

Třetí fáze nastává zpravidla mezi osmým a patnáctým dnem. Zahrnuje výrazné zlepšení nálady a duševní jasnost. Na tuto fázi se lidé, kteří si pravidelně dopřávají půst, těší nejvíce.

Jak se cítíte: Jasná mysl

Během této fáze se vaše tělo na půst plně adaptuje. Ne každému se této fáze podaří dosáhnout, ale ti, kteří vydrží, zaznamenávají dramatické zlepšení v tom, jak se cítí. To zahrnuje zlepšení nálady, více energie a určitý druh jasného smýšlení, které lze zažít pouze jako následek půstu.

Co se děje s vaším tělem: Režim léčení

Vaše tělo nyní začíná vstupovat do “režimu léčení.” Tento proces začíná oddechem vašeho zažívacího ústrojí od běžných stresorů a toxinů, na které bylo předtím zvyklé. Výsledkem je snížení volných radikálů a oxidačního stresu.

Na druhou stranu půst způsobuje stres, který přináší jednu výhodu navíc. Tento stres je mírný a srovnatelný se stresem způsobeným například cvičením. Ve finále je díky němu vaše tělo silnější a imunitní systém odolnější.





Výhody: Zdravé stárnutí

Veškeré kumulativní efekty této fáze mohou být spouštěčem výrazných zdravotních zlepšení. Každým omezením volných radikálů a oxidačního stresu kráčíte vstříc zdravému stárnutí a menšímu množství zdravotních problémů. Přestože tento ozdravný proces není tolik prozkoumaný, někteří lidé jsou díky němu zdravější.

Fáze 4: 16. den a déle

Čtvrtá fáze nastává okolo šestnáctého dne a pokračuje po zbytek vašeho půstu. Zatímco po tomto bodě můžete i nadále pozorovat určité změny, nejdůležitější věcí, kterou začnete pociťovat, je každodenní rovnováha.

Jak se cítíte: Vyrovnaní

Do fáze 4 se dostane jen hrstka lidí. Je možné jí dosáhnout, avšak mělo by se tak dít pouze za dohledu zdravotního specialisty. Ti, kterým se to podaří, už nadále nepociťují žádné razantní změny. Místo toho se cítí velmi vyrovnaní.

Co se děje s vaším tělem: Rozšířený režim léčení

Čtvrtou fází vyvrcholí všechny ozdravné a očistné procesy započaté v předešlých fázích. Čím déle se postíte, tím více času má vaše tělo na očistu.

Výhody: Osobní cíle a růst

Pokud se dostanete až sem, veškerý prospěch je osobního charakteru. Půst, obzvlášť po jednom týdnu, vyžaduje vytrvalé odhodlání. To, co díky takto dlouhému půstu dostanete, může být vyvrcholení všech předchozích fází nebo dosažení svého osobního zdravotního cíle. Pro některé to může být redukce váhy, pro jiné léčení určitého zdravotního problému.

Fáze 5: Ukončení půstu

Tato fáze může přijít dříve či později, záleží na vašem cíli. Přestože k této fázi nelze přiřadit konkrétní den, můžete ji brát jako den, kterým oslavíte ukončení vašeho půstu.

Jak se cítíte: Naplnění

Ať už váš půst trval půl dne nebo měsíc, je to úspěch. Záměrné zlepšení zdraví nebo i pouhý test vašich osobní možností je něco, co si zaslouží potlesk.

Co se děje s vaším tělem: Odlehčení od postního režimu

Způsob, jakým se rozhodnete ukončit váš půst je zásadní. V závislosti na jeho délce byste se měli pomalu začít vracet k pevné stravě. Ovocné šťávy, vařená zelenina nebo vývary mohou pomoci aklimatizovat vaše tělo a trávicí systém na opětovný příjem potravy

Výhody: Začátek něčeho nového

Pokud je váš půst dobře promyšlený a naplánovaný, může to být skvělý odrazový můstek pro začátek zdravého životního stylu. Naplánujte si ho ještě před jeho začátkem. Napište si, čeho byste chtěli dosáhnout a jak doufáte, že by vám mohl pomoci. Pokud jste vše udělali správně, konec půstu může být ten správný čas k začátku zdravého životního stylu.

Dodatečné rady

Stolice a zápach z úst jsou témata, kterým se většina lidí vyhýbá, avšak měli byste si jich být vědomi, pokud se postíte.

Během první a druhé fáze půstu bude vaše tělo stále vylučovat toxiny a poškozené buňky při každé návštěvě toalety. Produkty k čištění střev vám pomohou důkladněji pročistit a detoxikovat vaše tělo.

Zápach z úst vás bude provázet každou fází půstu. Mírný zápach je naprosto přirozenou součástí detoxikačního procesu. Pokud se však zápachu z úst bojíte, existují zajímavá přírodní řešení – např. spreje, které se bez problému vejdou do kapsy.. Stačí pár stříknutí a váš dech bude opět svěží.

Příjemné postění!

zdroj

© Radostné zprávy ;-)
Více:
Skupina zaměstnanců Googlu strávila pětinu svého času uzpůsobováním map vozíčkářům

Je to malá změna - ale důležitá. Mapy Google jsou nyní uzpůsobeny pro vozíčkáře. Široce populární mapová aplikace vám nyní řekne,...

Zavřít